Spanningen rondom Sinterklaas voorkomen: 5 oudertips!

De komende weken zorgt bij de meeste kinderen voor gezonde spanning: geen minuut willen missen van het Sinterklaasjournaal, zo hard mogelijk meezingen met alle liedjes, volop knutsels maken én dagelijks vroeg uit bed om de inhoud van je schoen te checken. Maar sommige kids ervaren teveel spanning. Zij slapen slecht, zijn prikkelbaar en/of zijn overdag een stuk drukker. Je kunt je misschien wel voorstellen dat je kind het spannend vindt; Sinterklaas weet alles van je, Pieten houden in de gaten of je wel lief bent geweest en cadeautjes worden ’s nachts in je schoen gestopt. En dan moet je ook nog afwachten of je het cadeautje krijgt dat je het allerliefste wilt…. Hoe maak je deze periode nu gezellig voor iedereen? Wij geven daarom 5 tips!

5 oudertips om spanningen te voorkomen:
1. Duidelijkheid: Hoe meer duidelijkheid je geeft, hoe meer rust je kind ervaart. Spreek bijvoorbeeld af wanneer je kind zijn schoentje zet, hoe de Sinterklaasviering op school verloopt en vertel wanneer het pakjesavond bij opa en oma is. Download onderaan deze pagina onze GRATIS aftelkalender en schrijf die bijzondere momenten op, zodat je kind precies weet hoeveel nachtjes het nog slapen is.

2. Weet wat er speelt: Bij het Sinterklaasjournaal verzinnen ze vaak de grappigste en spannendste verhalen. Jouw kind kan hier echter teveel in opgaan. Bekijk samen het Sinterklaasjournaal, zodat je weet wat er speelt en samen in gesprek kunt. Stel je kind gerust: het komt elk jaar altijd weer goed met Sinterklaas en zijn Pieten 😉

3. Bewaar thuis de rust: Gebruik Sinterklaas en zijn Pieten bijvoorbeeld niet als boeman, wanneer je kind iets doet dat niet mag. Dit kan extra angsten opwekken. Zorg ook voor rustmomenten tussendoor.

4. Zorg voor voldoende slaap: Tijdens het slapen verwerken kinderen de prikkels van die dag. Houd dus normale slaaptijden in stand. Ook dat geeft houvast. Doorbreek het slaapritueel niet te vaak door het schoenzetten; eens per week is genoeg.

5. Pak ‘bedtijd angsten’ aan; gebruik een knuffel om ‘s nachts te waken of besproei de kamer voor het slapengaan met “monsterspray“. Ook een bedlampje kan geruststellend werken! Een gesprekje, een muziekje of een lekkere warme douche kunnen zorgen voor rust en ontspanning voor het slapengaan.

Waar je verder nog op kunt letten: bij Sinterklaas horen natuurlijk pepernoten, chocola en schuimpjes. De suiker in die producten kunnen er ook voor zorgen, dat je kind drukker is. Beperk het snoepen in dat geval.

Wij wensen jullie een gezellige tijd toe samen. Veel succes met de tips!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de Sinterklaas Aftelkalender