De laatste toetsweek: een goede voorbereiding

“Ik had zo goed geleerd. Toch heb ik een onvoldoende. Ik snap er niks van!”

Klinkt dat herkenbaar? Veel leerlingen die wij spreken, stampen vooral begrippen, jaartallen en andere feitjes in hun hoofd. Zij denken dat ze de leerstof dan goed kennen. Ze hebben dan vooral kennis onthouden. Maar begrijp je de stof dan ook goed? En kun je het geleerde ook toepassen? Jezelf overhoren kan hierbij helpen. In dit blog delen we daarom slimme overhoortips voor een goede voorbereiding op de laatste toetsweek.

Wat is overhoren?

Overhoren is het beantwoorden van vragen over de geleerde lesstof. De meeste ouders denken automatisch dat zij hier moeten inspringen. Dat mag natuurlijk wel, maar weet je dat je ook jezelf gemakkelijk overhoort? Super handig! In dit blog vertellen we meer over de verschillende manieren om jezelf te checken ter voorbereiding op een toets.

Verschillende soorten toetsvragen voor een goede voorbereiding

Op de middelbare school worden niet alleen maar kennisvragen gesteld tijdens een toets. Kennisvragen zijn vragen die gaan over feiten in je leertekst. In de toets komen ook veel inzichtvragen én toepassingsvragen voor. Inzichtvragen testen jouw diepere kennis over het vak. Kun je bijvoorbeeld verbanden leggen tussen de hoofd- en bijzaken in de tekst? Kun je voor- en nadelen benoemen van bepaalde feiten?

Toepassingsvragen testen of je bepaalde kennis ook kunt toepassen. Kun jij bijvoorbeeld zelf een grafiek opstellen of formules toepassen bij wiskunde of natuurkunde? Lukt het bepaalde kennis van geschiedenis en aardrijkskunde toe te passen op verschillende bronnen (afbeeldingen of foto’s uit het verleden)? Kun jij een bijvoeglijke bepaling vinden in bepaalde zinnen? Het is heel belangrijk om je ook op dit soort vragen voor te bereiden. Dit document helpt je bij het bedenken van deze vragen.

Toetsvragen maken voor jezelf

Wat kan jouw docent nou allemaal over de paragraaf of het hoofdstuk vragen? Aan welke doelen van de les moet je voldoen (deze vind je vaak aan het begin of eind van elke paragraaf)? Deze leerdoelen kunnen je helpen bij het opstellen van goede oefenvragen voor jezelf. Als er bijvoorbeeld staat ‘Aan het eind van deze les kun jij met behulp van de stelling van Pythagoras de lengte van een zijde in een rechthoekige driehoek berekenen’, dan is het belangrijk dat je dit ook daadwerkelijk bij verschillende soorten driehoeken oefent.

Met het maken van een goede oefentoets (van jezelf, uit je boek of in je online schoolomgeving), ben je héél actief bezig met je leerstof. Door actief met de leerstof aan de gang te gaan, onthoud je leerstof beter. Je hebt ook nog eens kans dat je de échte toetsvragen aan het oefenen bent!

Waarom is overhoren zo effectief?

  • Je test het ophalen van kennis uit je geheugen. Dit noem je ook wel het testeffect.
  • Je herhaalt leerstof.
  • Je bent actief met de stof bezig. Leerstof wordt zo beter opgeslagen in je langetermijngeheugen.
  • Je hebt een goed beeld van welke leerstof je al goed kent en wat nog niet.

Hoe overhoor je elk vak?

Bij het ene vak zet je liever een online programma in als WRTS, bij het andere vak maak je beter toetsopgaves uit je (online) lesboek. In dit document zie je hoe je de verschillende vakken kunt overhoren bij jezelf. Heel veel succes met de laatste loodjes!

Meer hulp nodig?

Wil je meer hulp bij een goede voorbereiding op de toetsweek of de aanpak van je huiswerk?

Neem eens een kijkje in onze huiswerkklas. Meer info vind je hier.