Niet oefenen, maar lekker spelen tijdens de zomervakantie!

Veel ouders vragen ons aan het eind van het schooljaar om oefenmateriaal voor in de zomervakantie. Zij willen graag voorkomen dat kinderen terugvallen op bijvoorbeeld taal- of rekengebied. Super goed dat ouders aan de slag willen met hun kind, natuurlijk. Op een schoolse manier aan de slag gaan met een kind kan echter weerstand opleveren, het is immers vakantie. Even geen school, tijd voor ontspanning. Ga samen spelenderwijs aan de slag! In deze blog delen we 5 leuke én leerzame activiteiten voor in de vakantie (waarbij de kinderen stiekem tóch een beetje oefenen 😉

Spelenderwijs ontwikkelen

Spelen is dé manier om kinderen te helpen in hun ontwikkeling. Je kunt tijdens gezellige vakantie-activiteiten spelenderwijs oefenen met verschillende vaardigheden. Bijvoorbeeld met taal, uitgestelde aandacht, doorzettingsvermogen, samenwerken en nog veel meer! Spelenderwijs leren zorgt voor meer plezier, aandacht én groei bij kinderen. De activiteiten die we delen kun je voor kinderen in verschillende leeftijdscategorieën steeds uitdagender maken.

Activiteit 1: Wat staat er op het menu?
Maak van jullie (vakantie)huis, tent of caravan een écht restaurant. Laat jouw kind(eren) het menu bedenken. Wat heb je allemaal nodig om deze gerechten te maken? Maak samen een boodschappenlijstje en laat je kind(eren) helpen met het vinden van de boodschappen in de winkel. Kinderen kunnen (afhankelijk van de leeftijd) producten wegen, prijzen bekijken (wat is goedkoop, wat is duurder) en afrekenen. Een kind dat graag creatief bezig is, kan bijvoorbeeld een mooie menukaart maken of versiering voor op tafel. Daarna is het tijd om samen te koken (wat moeten we eerst doen, wat komt daarna), de tafel mooi te dekken (wat hebben we allemaal nodig) en tot slot: gezellig samen eten! Tijdens deze activiteiten werk je aan begrijpend lezen, taalbegrip, samenwerken, rekenen en nog veel meer!

Activiteit 2: Speeltuinentest
In jullie woon- of vakantieomgeving zijn waarschijnlijk veel speeltuinen. Organiseer een speeltuinentest. Bespreek van tevoren hoe een goede speeltuin eruit ziet. Waar let je op? Houd op papier bij welke speeltuinen jullie hebben bezocht, welke toestellen er waren (die kunnen de kinderen bijvoorbeeld tekenen of schrijven) en geef elke speeltuin een cijfer. Welke speeltuin heeft bijvoorbeeld de hoogste of snelste glijbaan? Welke speeltuin heeft de meeste speeltoestellen? Welke is het veiligst? Neem gelijk een picknickkleed mee en lunch gezellig samen, tussen de speeltuinbezoekjes door. Gegarandeerd succes! Je bent tijdens deze activiteit bijvoorbeeld veel bezig met zinsbouw, taalbegrip, vergelijken, rekenen en creativiteit.

Activiteit 3: Het foto-opdrachtenspel
Geef kinderen foto-opdrachten terwijl jullie een wandeling maken in het bos, in de wijk of op jullie vakantiebestemming. Zeg bijvoorbeeld; fotografeer een rode vrachtwagen, een mooi gebouw, een hoge boom of een meisje met staartjes. Je kunt de opdrachten mondeling geven of een soort zoekkaart maken met opdrachten. Hoe ouder het kind, hoe uitgebreider de opdrachten mogen zijn. Je kunt eventueel een wedstrijdelement inbrengen: wie heeft de meeste foto-opdrachten kunnen uitvoeren? Wie heeft de meest originele of grappige foto? Tijdens het foto-opdrachtenspel kijken kinderen op een heel andere manier naar de omgeving en zijn ze doelgericht bezig. Je werkt bij de uitvoering aan taalbegrip, luisteren, geheugen, taalverwerking en nog veel meer.

Activiteit 4: Spelen in het zand…..
Heb je thuis een zandbak of ben je tijdens de vakantie veel op het strand te vinden? Mogelijkheden genoeg om daar spelenderwijs te leren!
Verstop bijvoorbeeld verschillende voorwerpen in het zand (schelp, schepje, figuurtjes) en laat ze dit opgraven. Je benoemt wat je doet. Bijvoorbeeld ‘ik pak een slipper’. Het kind doet dit na, wanneer hij/zij ook een voorwerp pakt. Je kunt de zinnen steeds langer maken. Bijvoorbeeld ‘ik pak de gele slipper’. Je werkt zo aan taalbegrip en zinsbouw.
Zand is daarnaast heel fijn materiaal om mee te bouwen; wie maakt het grootste kasteel? De mooiste vis? De stevigste toren?
Je kunt ook werken aan taalbegrip: wat zie jij allemaal op het strand dat begint met de letter ‘S’? Kun je dat woord ook schrijven in het zand? Welke voorwerpen op het strand zijn rond/ vierkant/ geel/ rood/ groot/klein?

Activiteit 5: Actie op de hindernisbaan
Thuis, in de tuin of op de camping: een hindernisbaan doet het bij kinderen altijd goed. Bedenk samen wat je allemaal kunt gebruiken in de hindernisbaan. Bijvoorbeeld een stoel om omheen te lopen, een sportmatje voor een koprol, een springtouw, een tafel met kleed om onderdoor te kruipen, emmertjes of pannen om een balletje in te gooien etc. Het is het fijnst om verschillende ‘oefeningen’ af te wisselen. Dus kruipen, klimmen, glijden, springen, gooien etc. Op die manier maak je de hindernisbaan extra actief.
Wanneer de basis van de hindernisbaan bepaald is, kun je deze zo uitdagend maken als je wilt:
*Met meerdere kinderen kun je er eventueel een wedstrijdelement aan koppelen. Meet de tijd en kijk wie het snelst is.
*Koppel er een taal of rekenactiviteit aan: Laat kinderen bijvoorbeeld hardop tot 10 tellen bij het rondjes lopen om de stoel of een rijtje tafeltjes opnoemen voor het verder mag. Of plak bv -aai, -ooi of -oei op de pan of in de hoepel. Noem steeds een woord met -aai, -ooi of -oei erin. Welke klank hoor het kind in het woord? Het kind gooit het balletje in de juiste hoepel/pan.
* Als kinderen nog ouder zijn kun je er een behendigheidselement aan toevoegen. Leg bijvoorbeeld het parcours af met een balletje op een lepel of met een bekertje vol water.
Je kunt zo werken aan motoriek, taalbegrip, rekenen, samenwerken, doorzettingsvermogen en meer.

Welke activiteit probeer jij in de vakantie uit met je kind(eren)? Tag ons in je foto op Insta of Facebook. Wij wensen jullie samen veel plezier toe in de vakantie!