5 oudertips tegen toetsspanning bij kinderen

Normaal vinden er in januari en februari voortgangstoetsen (als bijvoorbeeld CITO) plaats op de basisschool, om de groei van elke leerling te bekijken. Door de lockdown verplaatsen veel scholen dit naar maart. Sommige kinderen ervaren spanning bij dit soort toetsen. Een beetje spanning is niet erg, dat zorgt voor alertheid en een goede concentratie. Maar teveel toetsstress of toetsspanning kan een kind blokkeren en kan goed functioneren in de weg staan. In deze blog delen wij 5 tips met ouders om toetsspanning bij een kind tegen te gaan!

Waar komt deze toetsstress van een kind vandaan?

Dat je kind zich druk maakt over een toets, kan verschillende oorzaken hebben: Je kind heeft weinig zelfvertrouwen, legt de lat te hoog voor zichzelf of is faalangstig. Sommige kinderen horen in de omgeving dat goed presteren erg belangrijk is.

Waaraan herken je toetsspanning bij een kind?

Je kunt toetstress of toetsspanning aan verschillende signalen herkennen:

Lichamelijke klachten: je kind klaagt meer over buikpijn, hoofdpijn of misselijkheid.
Slaappatroon: je kind komt in deze periode moeilijker in slaap.
Zelfvertrouwen: je kind zegt regelmatig dat het niet lukt of doet langer over de toets dan andere kinderen.
Angst: je kind is bang dat het ineens niets meer weet of blokkeert op het moment van de toets.
Wisselende scores: op andere momenten presteert je kind het beter dan tijdens de toets.

Wat kun je zelf als ouder doen om je kind te helpen bij toetsspanning?

Wij geven 5 tips:

Positief denken stimuleren: wij noemen dit ‘helpende gedachten’. Helpende gedachten zijn bijvoorbeeld : ‘Ik probeer het’, ‘Ik doe mijn best’ of ‘Iedereen maakt weleens een foutje’. Schrijf de helpende gedachten samen op een briefje. Je kind stopt dit briefje in een broekzak, tas of broodtrommel en kan hier af en toe naar kijken.

Samen relativeren: vraag je kind wat het ergste is dat kan gebeuren. Wanneer je kind antwoord dat het bang is een onvoldoende te halen, kun je doorvragen: ‘Hoe erg is dat? Wat gebeurt er dan?’ Wij gebruiken in onze praktijk ook wel ‘schaalvragen’: “Wat is het allerergste dat er kan gebeuren op de wereld?’, ‘Hoe erg is het behalen van een onvoldoende dan op een schaal van 0 tot 10?’ Laat je kind zo tot de conclusie komen dat de wereld niet vergaat als de toets slecht verloopt.

Ontspanning zoeken: welke dingen helpen jouw kind te kalmeren? Denk hierbij aan muziek, even op de trampoline, een stressballetje. Gebruik dit op een moment dat je kind stress heeft om te ontspannen.

Ademhalingsoefeningen: wanneer je rustig in- en uitademt door je buik, gaat er meer zuurstof richting je hersenen. Je kind blijft zo rustiger en kan beter nadenken. Als je dit regelmatig oefent, kan je kind dit ook tijdens de toets zelfstandig toepassen als het spanning ervaart.

Succeservaringen bespreken: bespreek met je kind welke toetsen goed gingen (ondanks stressgevoelens). Laat je kind hieraan terugdenken en dit gevoel vasthouden. Welke helpende gedachten kan je kind hiervan meenemen tijdens komende toets?

Heel veel succes!

Is er meer hulp nodig?

Ons team staan voor jullie klaar!
Mail jullie hulpvraag naar info@praktijkschoone.nl.